Pomysły na Instagram dla rękodzielników, czyli co zrobić aby klienci cię zauważyli

pomysły na instagram dla rękodzielnika, lista 10 inspiracji

Rękodzieło z roku na rok zyskuje coraz większą popularność. Artyści szukają sposobu aby wyróżnić się wśród konkurencji. Zatem wcale nie dziwi fakt, że jednym z najczęściej wyszukiwanych zapytań w tym temacie jest hasło pomysły na Instagram dla rękodzielników.

W tym artykule przedstawię ci listę 10 pomysłów na posty na Instagram dla marki rękodzielniczej, a także podpowiem jak zwiększyć zaangażowanie obserwatorów by chętnie komentowali i udostępniali twoje publikacje. 

Jestem pewna, że znajdziesz w nim wiele inspiracji. 

Po co marce rękodzielniczej Instagram?

Ludzie kupują rękodzieło oczami. To pierwsze sekundy kontaktu wzrokowego z naszym dziełem są kluczowe. 

Dlatego tak ważna jest odpowiednia prezentacja naszego produktu. Nie każdy chce (lub w ogóle ma możliwość) zbudować od razu sklep internetowy. W przypadku małych marek nie zawsze jest też to konieczne. 

Jednak prawdą jest, że klienci do nas nie dotrą, jeśli o nas nie usłyszą. A w konsekwencji nie kupią, jeśli nie zobaczą tego, co tworzymy

Czy w związku z tym wystarczy raz na jakiś czas opublikować post z na szybko zrobionym zdjęciem naszych wyrobów i klienci zaczną walić drzwiami i oknami? No nie, niestety tak to nie działa. Najpierw musisz zwrócić uwagę potencjalnego klienta aby w ogóle chciał posłuchać co masz do zaoferowania. 

pomysły na Instagram dla rękodzielnika

W skrócie – twoje posty, rolki i relacje muszą być ciekawe, zachęcające do komentowania, udostępniania i sprawiać, że klienci po prostu polubią twoją rękodzielniczą markę. 

pomysły na Instagram dla rękodzielnika

Jak to zrobić?

Zainspiruj się pomysłami poniżej. Możesz je dowolnie modyfikować pod siebie albo wykorzystać bez żadnych zmian. Wiele z nich możesz podejrzeć na moim profilu na Instagramie.

Pomysły na instagram dla rękodzielników – propozycja 10 postów

  1. Twoje ulubione narzędzia – pokaż czym tworzysz
  2. Twój ulubiony projekt
  3. Opowiedz historię produktu, który jest najdłużej w ofercie
  4. Zaproś obserwatorów do twojej pracowni
  5. Pokaż dzień z życia rękodzielnika
  6. Najciekawsze zamówienie od klienta – kulisy
  7. Pokaż siebie podczas pracy, czyli jak powstaje wybrany produkt
  8. Inspiracje na daną porę roku – jak twoje rękodzieło można wykorzystać wiosną, latem, jesienią oraz zimą
  9. Pokaż swoim obserwatorom jak dbać o produkty
  10. Wyzwanie od obserwatorów dla ciebie – pozwól obserwatorom wybrać motyw, kolor, rozmiar itd. produktu, a następnie go stwórz i pokaż efekt końcowy

Twoje ulubione narzędzia – pokaż swoim odbiorcom na Instagramie, co wykorzystujesz podczas pracy

Ludzie uwielbiają wiedzieć z czego powstają rzeczy, które chcieliby kupić. Krótko mówiąc – chcą wiedzieć na co wydają pieniądze. 

Warto wykorzystać tą potrzebę na Instagramie i pokazać, jakich narzędzi i materiałów używasz w procesie tworzenia.

Pomysły: 

  • Nagraj krótki film, w którym opowiadasz z czego tworzysz swoje rękodzieło i opublikuj w formie rolki na Instagramie
  • Zrób Instakaruzelę, każdemu narzędziu poświęć jeden slajd. Pamiętaj o zdjęciach i konkretach. Nikt nie chce czytać ściany tekstu
  • Nagraj film, w którym pokażesz narzędzia i materiały w akcji. Taką rolkę możesz opublikować z trendującą ścieżką dźwiękową i krótkimi napisami.
narzędzia do stworzenia świecy sojowej
narzędzia do stworzenia świecy sojowej

Rolka na Instagram pokazująca Twój ulubiony rękodzielniczy projekt

Każdy rękodzielnik ma coś, co lubi tworzyć najbardziej. U mnie długo były to makramowe liście boho. Ulubionym etapem ich produkcji było rozczesywanie sznurków. Pomyśl o tym, co u ciebie jest takim produktem i opowiedz o nim. Nie zapomnij wspomnieć dlaczego tak bardzo go uwielbiasz. Może zorganizujesz jakąś szybką akcję promocyjną?

Pomysły: 

  • Nagraj film, w którym pokazujesz etapy powstania twojego ulubionego produktu (od materiałów, aż do efektu końcowego)
  • Opublikuj rolkę z kreatywnym pokazem zdjęć (np. zmieniających się w rytm muzyki), na których pokazujesz cały produkt i jego detale
  • Nagraj rolkę, w której pokażesz jak pakujesz ten przedmiot i wysyłasz do klienta. Jeśli tworzysz delikatne rzeczy, to koniecznie pokaż jak zabezpieczasz je na czas transportu
tworzenie serwetki na szydełku
tworzenie serwetki na szydełku

Pokaż swoim obserwatorom na instagramie, który produkt jest najdłużej w twojej ofercie. 

Pamiętaj, że powinien to być produkt cały czas dostępny i możliwy do zakupu. Niewykluczone, że po dobrej prezentacji i zgrabnie przedstawionej historii, twoi obserwatorzy zapragną mieć go kupić. 

Pomysły: 

  • Opublikuj post, w którym pokazujesz pierwszy (lub jeden z pierwszych) egzemplarz tego produktu. 
  • Nagraj rolkę, w której pokażesz jak ten produkt ewoluował na przestrzeni czasu. Możesz zrobić to w formie pokazu zdjęć z datami. 
  • Opublikuj film, w którym opowiadasz historię powstania takiego produktu: skąd wziął się pomysł, kto pierwszy go kupił, dlaczego cały czas jest w ofercie oraz jak można go kupić
makrama liście boho
makrama liście boho

Zaproś obserwatorów do swojej pracowni rękodzieła

Pokazanie tego, jak pracujesz będzie ciekawym doświadczeniem i na pewno przybliży twoich obserwatorów do twojej marki. Możesz zrobić to na kilka sposobów. 

Pomysły: 

  • Opublikuj rolkę, w której z perspektywy pierwszej osoby oprowadzasz widzów po swojej pracowni (coś jak wirtualny spacer)
  • Nagraj film, w którym jesteś na pierwszym planie i opowiadasz o pracowni
  • Zrób to na śmiesznie – każdy artysta wie, jak wygląda stanowisko pracy po akcie twórczym. Zaproś obserwatorów na spacer, pokaż swój twórczy chaos. Następnie możesz przełączyć tryb kamery na film poklatkowy i w przyspieszonym tempie pokazać jak sprzątasz. Oczywiście nie zapomnij podzielić się efektem końcowym
zaproszenie na spacer po pracowni rękodzieła
zaproszenie na spacer po pracowni rękodzieła

Dzień z życia rękodzielnika, czyli kreatywny mini vlog

Mini vlogi w formie krótkich wideo pokazujących jeden dzień z życia stają się coraz bardziej popularne. Przetestuj tą formę u siebie i zobacz, jak zareagują na nią twoi odbiorcy. 

Pomysły: 

  • Nagraj wideo, w którym pokazujesz czym zajmujesz się w każdej godzinie (po kilka sekund z każdej godziny, umieść w rogu zegar)
  • Opublikuj rolkę, w której opowiadasz co będziesz robić w ciągu dnia (możesz pokazać cały proces planowania swojego dnia)
kobieta tworzy makramę
kobieta tworzy makramę

Pokaż Instagramowi, że nie boisz się kreatywnych zleceń

Jakie najciekawsze zamówienie złożył u Ciebie klient? Opowiedz o nim, bez wątpienia zwróci to uwagę najbardziej kreatywnych klientów. 

Pomysły: 

  • Zrób instakaruzelę, w której pokażesz kilka najciekawszych zamówień
  • Opublikuj post, w którym dzielisz się historią najbardziej interesującego zlecenia
  • Nagraj film, w którym przedstawisz proces powstawania najbardziej oryginalnego przedmiotu na zamówienie
kolorowy dzbanek handmade
kolorowy dzbanek handmade

Kulisy powstawania twoich projektów, czyli coś, co kochają użytkownicy Instagrama

Osobiście nie znam osoby, która nie obejrzałaby z przyjemnością ciekawie przedstawionego procesu twórczego. Wykorzystaj to potężne narzędzie do promocji swojego rękodzieła.

Pomysły: 

  • Nagraj film poklatkowy, na którym pokazujesz jak tworzysz
  • Zrób pokaz zdjęć z każdego etapu procesu
toczenie na kole z gliny
toczenie na kole z gliny

Rękodzieło na każdą porę roku

Aby zainspirować swoich obserwatorów do zakupu pokaż im, że twoje wyroby mogą być wykorzystywane w różnych porach roku.

Pomysły: 

  • opublikuj instakaruzelę, w której pokażesz wykorzystanie produktu w każdej porze roku osobno
  • nagraj krótki film, w którym pokażesz jak przydaje się twoje rękodzieło w obecnej porze roku (np. kubki na jesienną herbatę)
rękodzieło na każdą porę roku - ciepły sweter
rękodzieło na każdą porę roku - ciepły sweter

Powiedz klientom jak dbać o rękodzieło aby służyło możliwie najdłużej

Stworzenie takiej instrukcji to świetny pomysły nie tylko dla obecnych klientów, ale również dla przyszłych. Pokazujesz w ten sposób, że dbasz o każdy etap zakupu.

Pomysły: 

  • opublikuj instakaruzelę z krokami jak dbać o rękodzieło
  • nagraj krótki film w formie rolki, na którym opowiadasz i pokazujesz jak czyścić, przechowywać i bezpiecznie użytkować twoje wyroby
  • warto także rozszerzyć działania poza instagramdo każdej paczki dołączać krótką instrukcję z adnotacją, że można ją także znaleźć na twoim instagramowym profilu. 
kobieta trzyma sznurki do makramy, napis jak dbać o produkty handmade
kobieta trzyma sznurki do makramy, napis jak dbać o produkty handmade

Instagramowe wyzwania, czyli sprawdzony sposób na zaangażowanie społeczności

Wyzwania na instagramie są popularne od dawna. Można je także wykorzystać w relacji twórca-klient. Zaproponuj swoim obserwatorom, by to oni rzucili ci wyzwanie

Pozwoli to nie tylko zwiększyć zaangażowanie pod postem, ale również może być bardzo ciekawym źródłem wiedzy na temat twoich klientów i ich potrzeb.

Pomysły: 

  • poproś obserwatorów by w komentarzu podali swój pomysł na modyfikacje jednego przedmiotu z twojej oferty, wybierz najciekawszy komentarz i działaj
  • utwórz post, w którym prosisz obserwatorów o dokończenie zdania, np. chciałabym zobaczyć tą makramę w kolorze…
  • opublikuj rolkę, w której zachęcisz obserwatorów do podania pomysłów na stworzenie nowego produktu do twojej oferty. Odkryjesz kopalnię pomysłów. 
kobieta trzyma telefon i tworzy instagramowe wyzwanie
kobieta trzyma telefon i tworzy instagramowe wyzwanie

Angażujące posty na instagramie, czyli co zrobić, żeby obserwatorzy chętnie komentowali i udostępniali twoje posty

Angażujące posty, czyli takie, które budzą twoich obserwatorów i zachęcają do interakcji. Nie mówię tutaj o ilości serduszek, bo one nie są miarą efektywnej publikacji w social mediach. Mam na myśli udostępnienia, komentarze, wiadomości prywatne oraz zakup. 

Pomysły na instagram dla rękodzielnika, które przedstawiłam wyżej są bardzo dobrą bazą do tworzenia angażujących postów do social mediów. Pamiętaj by wzbogacić je o poniższe zasady, a z pewnością twoi obserwatorzy chętniej będą udzielać się pod postami.

Pomysły: 

  1. Posty tematyczne – ludzie uwielbiają kategoryzację, jak coś ma swoje odcinki i można czekać na kolejne. Stwórz cykl postów na wybrany temat i obserwuj, jak coraz więcej osób dołącza do dyskusji. Pamiętaj, żeby podkreślać, że dany post jest częścią całości, odsyłaj do poprzednich publikacji i przypominaj o kolejnych
  2. Pokazuj ciekawe historie z kulisami twojej pracy i pytaj obserwatorów jaki aspekt twoich działań chcieliby zobaczyć
  3. Zaangażuj obserwatorów w proces projektowania nowego produktu. Poproś o doradzenie kolorów, rozmiaru, itd. Dzięki temu poczują się częścią społeczności twojej marki, co z kolei wpłynie na ich lojalność.
  4. Publikuj ankiety, pytaj swoich obserwatorów o zdanie. Podkreślisz w ten sposób, że ich zdanie ma dla ciebie znaczenie i wpływa na ofertę.
  5. Organizuj konkursy, nawet takie z drobnymi nagrodami. Wpłynie to na pewno na ilość komentarzy oraz udostępnień. Nie polecam jednak wymuszać na obserwatorach udostępnienia posta jako warunku udziału w konkursie. Wielu użytkownik Instagrama uważa to za frustrujące. 
kobieta tworzaca posty na instagram
kobieta tworzaca posty na instagram

Skuteczny sposób na zwiększenie ilości komentarzy pod postem na Instagramie

Każde grono obserwatorów jest inne. Dlatego warto testować różne formy publikacji i treści i sprawdzać, co działa u ciebie. 

Jednym z najbardziej skutecznych sposobów na zachęcenie ludzi do komentowania twoich postów na instagramie jest zadawanie dobrych pytań. Oto kilka przykładów:

  • Który z naszych produktów chciałabyś podarować przyjaciółce?
  • W jakim kolorze powinniśmy zrobić kolejny kubek?
  • Wyobraź sobie, że możesz zaprojektować nowy produkt do naszej kolekcji. Co by to było?
  • Jaki jest najfajniejszy prezent handmade, jaki kiedykolwiek otrzymałaś?
  • Jak myślisz, ile czasu zajmuje mi stworzenie tego produktu?
  • Który etap produkcji moich dzieł wydaje ci się najtrudniejszy?
  • Wybierz jeden produkt ze zdjęcia, napisz w komentarzu numer, a ja w ciągu tygodnia opublikuję film z kulisami jego produkcji. 
  • Wybieramy kolor (materiał, itd) miesiąca. Podaj w komentarzu swój ulubiony. Ten, który zdobędzie największą ilość głosów będzie dostępny przez X czasu w niższej cenie.

Czy warto sprzedawać swoje rękodzieło na Instagramie?

Instagram jest bardzo dobrym miejscem do promowania i sprzedawania swoich wyrobów rękodzielniczych. Jego idea opiera się głównie na treściach graficznych, mniej na pisanych. 

Dzięki tym mediom społecznościowym możesz zaprezentować swoje rękodzieło, nawiązać bezpośrednie relacje z potencjalnymi klientami, przeprowadzić akcje promocyjne, premiery kolekcji, pokazać twoją pracę od środka i zachęcić klienta do zakupu. 

Z jednej strony brzmi niezbyt trudno. Z drugiej strony, kiedy zaczynamy tworzyć treści w głowie pojawia się pustka. 

Mam nadzieję, że pomysły na instagram dla rękodzielników, które opublikowałam w tym materiale zainspirują cię do tworzenia ciekawych i angażujących postów, które efekcie będą sprzedawać twoje rękodzieło.


Kim jestem i jak możesz nauczyć się ze mną makramy?

Mam na imię Kasia i od ponad 3 lat projektuję i tworzę makramy. 

Stworzyłam Zestaw do nauki makramy idealny dla osób początkujących. Dzięki niemu nauczysz się od podstaw i zrobisz pierwszą makramę na ścianę w jeden wieczór. 

Autorskie kursy online nauki makramy i łapacza snów umożliwiają naukę techniki makramy online z dowolnego miejsca. Do wyboru są aż 4 wzory makramy i łapacz snów, które można dowolnie modyfikować. 

Razem ze mną makramy nauczyło się już ponad 2000 zadowolonych Osób. 

Dzielę się swoją wiedzą na blogu Darmowa Nauka Makramy 

Kasia nauczycielka makramy, założycielka bloga do darmowej nauki makramy

Poznajmy się lepiej 🙂 

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Shopping Cart